Novinky v Katalógu digitálnej knižnice /12. týždeň 2019/
No, pomaly sa blíži jar a motoristi už vedia, že sa idú meniť gumy. Nahliadnime do motoristických časopisov v Katalógu digitálnej knižnice a spoločne zistíme, že pred 80 rokmi mali majitelia áut úplne iné starosti so svojimi štvornohými miláčikmi. Máme tu samozrejme aj novinky, ale oči motoristického fajnšmekra istotne pookreje pri pohľade na veteránov z rokov 40tych či 50tych.
Slovenskí motoristi chcú robiť preteky na svetovej úrovni. Lenže už v roku 1939 bol problém s cestami – nemali sme na to trať. A na trať zas neboli peniaze. V Bratislave vznikla komisia odborníkov, ktorí sa rozhodli vybudovať 14 km dlhú trať od Lamačskej cesty – cez Červený most – po „krásnej širokej, kamennými kockami vyloženej cestičke až po Železnú studienku“ - Kolibu a späť na Lamačskú. Návrh posudzovali aj iní odborníci a všetci sa zhodli, že:
1. keby boli peniaze, okruh by bol do roka už schopný prevádzky.
2. pre Bratislavu by to bolo obrovským prínosom, pretože išlo nielen o technicky výbornú trať, ale aj o úseky krásnych prírodných scenérií. Ako v tom čase vyzerali iné európske profi-trate, nájdete v časopise Autoklub, v jeho prvom ročníku (r. 1939). Len doplníme, že okruh sa napokon predsa len začal stavať v roku 1941.
(Autoklub, ročník 1, rok 1939, s. 29)
Píše sa rok 1945. Osobné malé vozy dosahujú maximálnu rýchlosť 85 km/h a športové závratných 130 km/h. Odborníci riešia - okrem iného, aj problém, ako zvýšiť bezpečnosť jazdy v tme. Zjednodušene povedané – ak má šofér nedostatok vitamínu A, v tme nič neuvidí a teda ani nemôže na hradskej zbadať pohybujúcu sa osobu (vtedy samozrejme bez reflexných prvkov). A tak americkí šoféri museli pred nočnou jazdou absolvovať povinné vyšetrenia zraku.
(Autoklub, ročník 7, č. 1, rok 1945, s. 7) Celý článok nájdete v Katalógu digitálnej knižnice SNK.
Autoklub z roku 1944 prináša motoristom zoznam náradia, ktoré by určite nemalo v aute chýbať, aby si mohli drobné poruchy na ceste odstrániť sami a nemuseli meniť plány či hľadať alternatívne spôsoby dopravy. V kufri by teda správnemu vodičovi nemalo chýbať kladivko či kombinačky.
(Autoklub, ročník 6, č. 8, rok 1944, s. 5) Viac sa dozviete v Katalógu digitálnej knižnice SNK.
Časopis v roku 1941 s nadšením recenzoval knihu A. Tumu: „Náhradné palivá pre pohon motorových vozidiel”. Bola určená pre tých šoférov, ktorým ceny paliva nedali spávať. V knihe ocenili i rôzne technické návrhy a výpočty, dokonca sa zaoberali možnosťou prerobiť palivový pohon na pohon drevom, ktorého bolo vtedy na Slovensku moc.
(Autoklub, ročník 3, č. 5, rok 1941, s. 15)
Druhá svetová vojna sa skončila a 15.2.1946 sa na novinovom trhu zjavil nový magazín pre motoristov – Automoto. Na strane 7 informoval verejnosť o „ľudovom automobile“ Minora Jawa, ktorý tajne vyvíjala aj počas vojny JAWA. Len 685-kilogramové autíčko pre štyroch malo trojstupňovú prevodovku a v interiéri už nechýba ani priestor pre rádio.
Časopis zároveň porovnáva ceny automobilov a motocyklov spred vojny a po vojne. Ale len tých, ktoré sa aj reálne dali v roku 1946 vyrobiť. Pozrime si napríklad veľmi známe autíčko zo starých českých filmou, Tatru 57. Veľmi elegantné autíčko bolo spoľahlivé a malo nízke prevádzkové náklady. Pred vojnou si ho ľudia kupovali za necelých 28 tisíc korún, po vojne stálo 68 tisíc. (Automoto, ročník 1, č. 1, rok 1946, s. 7)
V roku 1952 začal vychádzať časopis Ľudový motorista. Hneď v prvom čísle píše o novom type Škody, ktorý vyvinuli (po Škoda 1101 a Škoda 1102) naši technici s robotníkmi mladoboleslavskej automobilky. Niekoľko prvých kusov tohto typu už v lete 1952 jazdilo po cestách a, ako sa v časopise píše, „všade svojou elegantnou krásou a aerodynamickou líniou vzbudzujú zaslúžený obdiv.“ Nuž, o tom by mohli hovoriť asi majitelia veteránov.
(Ľudový motorista, ročník 1, č. 1, rok 1952, s. 20)
V roku 1971 začal v Československu vychádzať časopis pre motoristov STOP. Mnohí starí otcovia si ich zväzovali po ročníkoch a odkladali na povaly pre synov :-) V jednom z čísel z roku 1991 sme dokonca našli informáciu, kedy boli v Amerike povinne zavedené prilby pre cyklistov a prečo.
(STOP, ročník 21, č. 4, rok 1991, s. 4)
V Katalógu digitálnej knižnice SNK sa k 22. marcu 2019 nachádza a používateľom je celkovo sprístupnených viac ako 1 milión digitálnych objektov (monografie, pohľadnice, plagáty, špeciálne dokumenty, periodiká a články).
V rámci lokálnej siete SNK majú používatelia neobmedzený prístup k plným textom všetkých typov objektov, v ktorých môžu cez sofistikovaný discovery systém vyhľadávať (aj plnotextovo), prezerať si ich a v súlade s autorským zákonom vytlačiť.
Ako používateľ už nemusíte čakať, kým Vám fyzický dokument prinesú z depozitu - k státisícom zdigitalizovaných objektov máte prístup ihneď. A vyhľadať si, čo Vás zaujíma, môžete z pohodlia svojho domova - obmedzenie sprístupnenia na priestory SNK sa týka len prístupu k plným textom, všetky ostatné možnosti, ktoré dikda.snk.sk ponúka, využijete naplno z ktoréhokoľvek miesta a kedykoľvek.