Kultúra na kopci: Život očami fotografov

Turčianski priaznivci fotografie sa zišli u nás, na kopci, aby s trojicou renomovaných fotografov Alanom Hyžom, Ľubom Stachom a Michalom Lašutom podebatovali nielen o profesionálnych veciach, ale aj o tom, či je náročné, robiť ročne 70 výstav, či sa oplatí liezť na Gerlach kvôli jedinému záberu a aké to bolo, byť synom profesionálneho fotografa.

Fotografiu ľudia vynašli preto, aby boli schopní zachytiť tie bežné momenty v živote a uchovať si ich naveky. A týmto sa riadia bežní ľudia – veď teraz, s digitálnym fotoaparátom je to bežná vec – urobiť 10 záberov na jedno miesto a z každého uhla a vyberie sa ten najlepší, ostatné zmazať. Byť umeleckým fotografom alebo dokumentaristom je však úplne iná káva, predstavu o zábere nosí taký človek v hlave aj niekoľko rokov, kým „dozrie“ alebo proste dostane inšpiráciu. „Prešiel som Slovensko mnohokrát, presne som vedel, čo a kde chcem do knihy Memoria - Miznúce Slovensko odfotiť. Na jedno miesto som urobil jeden – dva zábery, viac nie. Vlastne je to s technikou, ktorú používam, aj fyzicky náročné. Napríklad na Gerlach som šliapal s takmer 20-kilovou výbavou, hore som si všetko rozložil, urobil jeden záber, zbalil a odišiel. Kamarát, ktorý bol so mnou, tomu nemohol uveriť, že som to všetko absolvoval kvôli jednému záberu, “ usmial sa Alan Hyža.
Okom objektivu foto

Ľubo Stacho bol jedným z prvých fotografov, ktorý v novembri 1989 prinášali fotografie formujúcej sa strany Verejnosť proti násiliu (VPN). Teraz patrí k tvorcom výstavy, ktorá dokumentuje 30. výročie nežnej revolúcie. Ale politické zmeny v krajine mapoval aj veľmi svojským spôsobom vlastným projektom – 30 rokov totiž fotil výklady na bratislavskej Obchodnej ulici: „Začal som s tým v roku 1984, keď umrel ďalší z vtedajších vodcov ZSSR a skončil som pred pár rokmi. Tie výklady na ulici totiž krásne odzrkadľovali momentálnu politickú situáciu v našej krajine,“ zdôvodnil Ľ. Stacho, ktorý už niekoľko rokov formuje na vysokej škole mladé talenty slovenskej fotografie. Okrem publikačnej a výstavnej činnosti sú jeho srdcovkou diptychy: „Výroba jedného môže trvať aj niekoľko rokov – mám jednu fotografiu, ale neviem k nej nájsť vhodný druhý záber. Častokrát sa stane aj to, že urobím záber – motív je fajn, len kompozíciu musím aj tri – štyrikrát prefotiť, lebo to nie je ono“ vysvetlil tento typ práce profesor a zakladateľ Katedry fotografie na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Ako mnoho iných fotografov, aj on začínal fotením svadieb a rodinných udalostí: „Potreboval som si zarobiť na fotoaparát. Teraz už mám to šťastie, že svojim pravidelným príjmom financujem svoju záľubu.“
Okom objektivu foto Okom objektivu foto Okom objektivu foto

Aj Michalovi Lašutovi je – ako sa hovorí - práca zábavou a potešením: „Prakticky celé detstvo som strávil s ocom a jeho foťákom. Pamätám si, že otec vždy voňal vývojkou a ustaľovačom, brával ma v sedačke na fotenie. Trávil som s ním veľa času vo fotokomore – nemohlo sa to na mňa nenalepiť,“ s úsmevom spomína. Dnes ho živí fotografia – má vlastnú fotografickú spoločnosť, ktorá sa zameriava na širokospektrálnu profesionálnu fotografiu, vydavateľskú, grafickú a reklamnú činnosť, snaží sa pozitívne propagovať obce a napomáhať rozvoju turizmu: „Dnes je veľmi rýchla doba a mladí ľudia vyhadzujú staré fotky, nechcú ich. Ale cieľom mojich monografií je zachovať tie fotky a ukázať človeku, ako sa nejaký kút obce rokmi zmenil. Pretože to sú zmeny, ktoré sa dejú pomaly a nevnímame ich tak.“
Okom objektivu foto 2019 06 03 Okom objektivu 4

Všetci traja páni sú teda skúsení tvorcovia monografií – čo pokladajú na tvorbe takejto knihy najťažšie? Michal Lašut za najväčší problém pokladá, že na Slovensku sme všetci odborníci na všetko: „Každý, kto má mobil, si myslí, že vie fotiť. Rovnako každý, kto má internet má pocit, že je historik. Ale knihu treba kompozične a informačne poskladať tak, aby bola zaujímavá pre tisícky ľudí, nielen pre autora.“ O tom, že Michal robí svoju prácu dobre, svedčia aj ocenenia, ktoré jeho knihy dostali. Aj Alan Hyža má úplne jasné predstavy o pripravovanej knihe, niektoré zábery nosí v hlave celé roky, kým ich napokon zveční. „Vždy, keď vyvolám film, upadnem do depresie, že je to celé zle. Po dvoch – troch dňoch si film pozriem znova a zhodnotím, že zábery nie sú až také zlé. No a po 1 – 2 týždňoch to vidím tak, že predsa len niečo do knihy vyberiem,“ zhodnotil s úsmevom držiteľom niekoľkých prestížnych ocenení a autor niekoľkých publikácií A. Hyža. Ako správny profesionál, aj on hneď vidí vo vydanej knihe všetky chyby, ktoré v nej sú. Podľa Ľuba Stacha však práve tie chyby robia knihu „ľudskou, s vôňou človečiny“.
2019 06 03 Okom objektivu 7 Okom objektivu foto

logo online katalog snk newlogo eiz grlogo obchodne nedostupne dielalogo osirele dielalogo mdt online grlogo spytajte sa gr

Logo operačný program informatizácia spoločnosti OPISlogo Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky

logo navstevniklogo Good Idea Slovakialogo Európsky rok kultúrneho dedičstva

Prejsť na menu

Facebook profil SNKsn twittersn youtubesn linkedinsn instgramlogo Podcast SNK

Kalendár podujatí SNK

November 2024
pon uto str štv pia sob ned
1
2
3
4
5
6
Celý program nájdete v prílohe. Link na príhlásenie. Tešíme sa na vás.
Dátum :  06 11 2024
7
8
9
10
11
12
13
Program a link na prihlásenie nájdete v prílohe. Tešíme sa na Vás.
Dátum :  13 11 2024
14
15
16
17
18
19
20
Celý program a link na prihlásenie nájdete v prílohe. Tešíme sa na vás.
Dátum :  20 11 2024
21
24
25
26
27
28
29
30

 

Sídelná budova Slovenskej národnej knižnice je počas všetkých štátnych sviatkov SR zatvorená.

 

Všetky podujatia SNK 

Navštívte nás

Slovenská národná knižnica

Námestie J. C. Hronského 1
036 01 Martin

 

Google mapa

 

Navštívte aj múzeá SNK

 

Digitálne knižnice

  

loga dikda eu   loga dikda snk sk

 

logo Slovakiana 90     europeana 

 Kniznica logo logo library